Juho Kuorikoski

Toimittaja/tietokirjailija

Juho Kuorikoski

Olen Lappajärvellä asuva toimittaja ja tietokirjailija. Työskentelen päätoimittajana Järviseudun Sanomissa ja olen Pelit-lehden vakituinen avustaja.

Kirjallisessa tuotannossani keskityn pelihistoriaan. Sinivalkoinen pelikirja - Suomen pelialan kronikka 1984-2014 (Fobos 2014) kertoo suomalaisen pelialan tarinan sen alkuhämäristä nykyiseen nousukiitoon. Suuret seikkailupelit - tietokonepelien klassikot (Minerva 2015) puolestaan pureutuu graafisten seikkailupelien historiaan.

Sinivalkoinen pelikirja julkaistiin englanniksi toukokuussa 2015 nimellä Finnish Video Games - A History and Catalog (McFarland & Company 2015).

Kolmas peliaiheinen tietokirjani, X-COM - tietokonepelin klassikot (Minerva 2016) kertoo maailman parhaana tietokonepelinä pidetyn UFO: Enemy Unknownin tarinan.

Olen kirjoittanut myös kolumnikokoelman nimeltä Kapteenin lokikirja - ensimmäinen vuosi (Mediapinta 2012), joka sisältää Ilkassa ja Pohjalaisessa julkaistuja Kynäniska-pakinoitani.

Kaikkien peliaiheisten tietokirjojeni tuotantokustannukset on hankittu joukkorahoituksen kautta.

Koulutukseltani olen filosofian maisteri (viestintätieteet, Vaasan yliopisto 2012) ja tekniikan insinööri (ohjelmistosuunnittelu, Seinäjoen AMK, 2008).

Kirjalliset työni

×

Kapteenin lokikirja

illustration

Kapteenin lokikirja

Pohjalaisen ja Ilkan sivuilla seikkaileva toimittaja Juho Kuorikoski on koonnut Kynäniska-palstansa ensimmäisen vuoden pohdinnat samoihin kansiin. Riemukkaissa pakinoissa seikkaillaan arjen ristiaallokossa ja ihmetellään maailman menoa nörttimiehen näkökulmasta.

Parisuhteen solmukohdat ja vastakkainen sukupuoli tuottavat tietokoneen ja pelikonsoleiden ääressä varttuneelle monitoriolmille monenlaista päänvaivaa. Luomutuotteiden ylivalta, peseytymisen sietämätön vaikeus ja laihdutushousut ovat vain osa Kynäniskan matkallaan kohtaamista haasteista.

Lisätietoja kirjasta

Commodore 64 – tasavallan tietokone

illustration

Commodore 64 – tasavallan tietokone

Kattava historiikki legendaarisen kotimikron Suomen-valloituksesta.

Vuonna 1982 Yhdysvalloissa toimiva Commodore julkaisi kotimikron nimeltä Commodore 64, josta tuli nopeasti oman aikakautensa ikoni.

Suomessa ”Kuusnelosta” alettiin kutsua Tasavallan tietokoneeksi, sillä konetta myytiin asukaslukuun suhteutettuna täällä enemmän kuin missään muualla maailmassa. Tämä piskuinen kotimikro on jättänyt jälkensä kaikkiin 80-luvun tietokoneharrastajiin ja luonut omalta osaltaan pohjan suomalaiselle it- ja peliosaamiselle. Koneella on yhä edelleen oma harrastajakuntansa.

Commodore 64 – Tasavallan tietokone -kirja on osa Suomi 100 -kampanjan juhlavuoden ohjelmistoa.

Lisätietoja kirjasta

Finnish Video Games

illustration

Finnish Video Games

In the past three decades Finland’s video game industry has become the backbone of Finnish cultural export. Angry Birds and Clash of Clans are dominating sales around the world and the small Nordic nation has grown into a gaming superpower. Drawing on more than 60 interviews, this book covers the Finnish video game phenomenon as told by the people behind its success. The history of the industry is documented in detail for the first time. Two hundred game reviews are included, presenting the best (and worst) of commercial video games made in Finland.

Further information

Sinivalkoinen pelikirja

illustration

Sinivalkoinen pelikirja

Mikä oli kautta aikojen ensimmäinen kaupallinen suomalaispeli? Miten kotimaiset pelialan yritykset ovat syntyneet? Mikä oli Nokian rooli nykyisessä pelivallankumouksessa? Mitä Rovio teki ennen Angry Birdsiä ja mitä tapahtuu tulevaisuudessa?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaa Juho Kuorikosken kirjoittama Sinivalkoinen pelikirja, joka kokoaa kotimaisen pelialan historian yksin kansiin ja esittelee leijonanosan kaupallisesti julkaistuista suomalaispeleistä.

Kirjaa varten on haastateltu noin kuuttakymmentä alan toimijaa ja taustavaikuttajaa. Kattavasta haastattelumateriaalista on kirjallisten lähteiden avulla koostettu toistaiseksi laajin selvitys suomalaisen pelialan kehityksestä.

"Nyt on pakko turvautua kliseeseen: Tämä on kulttuuriteko. Vielä vähän tarkemmin:Sinivalkoinen pelikirja on merkittävä videopelikulttuuriteko." - Marko Ahonen, Keskisuomalainen

Lisätietoja kirjasta

Suuret seikkailupelit

illustration

Suuret seikkailupelit

Suuret seikkailupelit - tietokonepelien klassikot on perusteellinen historiikki, joka esittelee graafisten seikkailupelien kerman ja kertoo pelien tarinat niiden tekijöiden äänellä. Kymmenien pelinkehittäjähaastattelujen ja historian parhaiden seikkailupelin kautta rakentuu tarina genrestä, joka on kulkenut samaa matkaa tietokoneiden kehityksen kanssa.

Lisätietoja kirjasta

X-COM – tietokonepelien klassikot

illustration

X-COM – tietokonepelien klassikot

Maailman parhaana pidetyn tietokonepelin UFO: Enemy Unknownin, sen jatko-osien, edeltäjien sekä henkisten perillisten historiikki.

Julian ja Nick Gollopin luoma UFO yhdisti taktisen ja strategisen pelattavuuden roolipelielementteihin. Peli nousi julkaisunsa jälkeen kulttimaineeseen, ja se on saanut sekä virallisia että epävirallisia jälkeläisiä.

Tietokonepelien klassikot on tekijähaastattelujen kautta rakentuva historiikki tästä ikonisesta pelisarjasta. Ääneen pääsevät niin X-COMin kanssa tekemisissä olleet kuin henkisiä jatko-osia tehtailleet henkilöt.

Kirjan esipuheen on kirjoittanut Suomen tunnetuin pelitoimittaja Niko Nirvi.

Lisätietoja kirjasta

Ota yhteyttä

Täytä ja lähetä oheinen lomake

Lähetä kysymykset ja kommentit oheisella lomakkeella. Pyrin vastaamaan niihin mahdollisimman pian.